Most Yumemai w porcie Osaka, Japonia


Most łączy dwie duże sztuczne wyspy z regionalną siecią drogową. Całkowita długość przeprawy mostowej wynosi 940m. Jej częścią nad kanałem nawigacyjnym jest ruchomy, pływający most długości 410m, szerokości 38,8m z 6 pasami ruchu. Takie rozwiązanie przyjęto ze względu na zaleganie do dużej głębokości bardzo słabych gruntów. Most ruchomy jest oparty na dwóch stalowych pontonach z pokładami, każdy o wymiarach 58x58x8m. Konstrukcja jego przęsła jest łukowa o rozpiętości 280m. Pomost jest pośredni, szerokości 38.4m.

Konstrukcja przęsła pływającego zawiera dwa żebra łukowe. Oba pontony obracają się wokół osi usytuowanej blisko jednego końca mostu. System cumowniczy, który podpiera most w kierunkach bocznych, zawiera dalby z pali osadzonych w dnie akwenu, odchylane bloki reakcyjne i gumowe odbojnice. Bloki reakcyjne są umieszczone na dalbach z pali. Rolą bloków jest zabezpieczenie mostu pływającego przed znoszeniem przez prądy (dryfowaniem). Realizują to wraz z gumowymi cumami. Konstrukcja mostu została dostosowana do trzęsienia ziemi oraz działania fal i wiatru o sile tajfunów.

System obrotów mostu umożliwia otwieranie przeprawy dla przepływu dużych statków. Operacja obrotu zaczyna się od wsunięcia czopu w gniazdo konstrukcji przęsła i odchylenia siłownikami bloków reakcyjnych. Zwalnia to bloki z funkcji cumowania i most  może być obracany przez holowniki wokół czopu. Po zakończeniu obrotu most jest tymczasowo cumowany w położeniu otwartym. Stosując odwrotną procedurę włącza się most pływający w przeprawę drogową.

Linki:

http://www.city.osaka.jp/port/e_05_yumeshima.html


^góra^   <wstecz<

opracowali: Dominik Macheta, Jakub Krupka; fot.: www.mhi.co.jp, www.hitachizosen.co.jp

<wstecz<   ^góra^