Most Tatara


Most Tatara znajduje się w prefekturach Hiroshima i Ehime w Japonii - zbudowany z dwoma pasmami ruchu dwukierunkowego oraz dodatkowym pasem dla skuterów, rowerów i pieszych. Most oddano do użytku 1 maja 1999 r. jako część drogi ekspresowej Nishi - Seto zwanej popularnie Shimanami Kaido. Do chwili obecnej (styczeń 2006 r.) jest to najdłuższy most wantowy na świecie. Początkowo, w 1973r. most ten planowano jako wiszący, lecz w 1989 r. zmieniono projekt na podwieszony z przęsłami o takiej samej rozpiętości. W czasie budowy nie było potrzeby wykonywania olbrzymich wykopów, które mogły by wpłynąć niekorzystnie na otaczające środowisko, natomiast przetestowano i wykorzystano wiele oryginalnych rozwiązań technicznych. Wykonano badania modelowe stateczności aerodynamicznej mostu i badania na wypadek trzęsienia ziemi.

 Dane techniczne mostu:

  • Długość mostu - 1480 m, 3 przęsła (270 m + 890 m + 320 m)

  • Szerokość całkowita - 30,6 m

  • Wysokość stalowych pylonów (o kształcie odwróconej litery Y) - 220 m

  • Ciężar stali - 37300 ton

  • Łączna liczba kabli podwieszających - 168 szt.

Linki:

http://en.structurae.de/structures/data/index.cfm?ID=s0000075

 


^góra^   <wstecz<

opracowali: Violetta Drukała, Jakub Krupka; fot.: www.matsuo-bridge.co.jp, www.ihi.co.jp, www.bernd-nebel.de

<wstecz<   ^góra^