SYDNEY HARBOUR BRIDGE
RYWALIZACJA AUSTRALIJSKO – AMERYKAŃSKA (SYDNEY – NOWY JORK)

 

Most ten jest jednym z najbardziej znanych obiektów Australii. Jest to największa łukowa, stalowa budowla mostowa na świecie.

Idea budowy mostu sięga roku 1815. Do roku 1900 przedstawionych zostało 24 koncepcje mostu łączącego część północną i południową Sydney.

Wybór projektu oraz jego realizację powierzono John Job Crew Bradfield (1867-1943), wybitnemu australijskiemu inżynierowi, który wcześniej zajmował się budową metra w Qeensland, Sydney, a także był konstruktorem kilku ciekawych obiektów mostowych.

Prace rozpoczęto w roku 1924, burząc 800 domów i przesiedlając tysiące ludzi w celu umożliwienia budowy estakad dojazdowych z obu stron portu. Równocześnie prace trwały przy ogromnych fundamentach, posadowionych na 12m na piaskowcu do przeniesienia obciążenia z 4 łożysk łuku.

Konstrukcję łuku rozpoczęto w listopadzie 1929r., została ona podzielona na segmenty i scalana na miejscu.

Łuk wznoszony był z obu stron portu jednocześnie z ok. tygodniowym wyprzedzeniem strony południowej, dla zapewnienia większej kontroli nad budową oraz jej usprawnienia.

Dla zapewnienia stateczności łuku podczas budowy zastosowano odciągi po 2 na każdą ze stron łuku. Każdy składał się ze 128 kabli o średnicy 7cm. Jeden zestaw kabli miał nośność 14tys. ton co razem daje 56tys. ton.

Połączenie dwóch części łuku miało miejsce w listopadzie 1930r. Aby zamknąć łuk zwalniano odciągi przy pomocy dźwigników hydraulicznych. Zamykanie łuków prowadzono w tempie kilku centymetrów na dzień.

Kolejnym etapem prac był montaż wieszaków, największy z nich miał 57.5m długości i ważył 37ton. Prawie równocześnie podwieszano segmenty pomostu począwszy od środka zmierzając ku przyczółkom.

Pomost Sydney Harbour składa się ze stalowych podłużnic, poprzecznic oraz płyty pomostowej z walcowanych kształtowników podobnych do późniejszych kształtowników Zoresa. Most został oficjalnie otwarty 19 marca 1932r. Wcześniej był poddany testom obciążeniowym, polegały one na ustawianiu pociągów, tramwajów oraz autobusów w różnych położeniach na moście i dokonywaniu pomiarów odkształceń.

Od roku 1998 istnieje możliwość wejścia na sam klucz łuku tj. stanąć 134m nad lustrem wody. W 2001r. liczba osób, która w ten sposób wspięła się na klucz przekroczyła okrągły milion.

Drugą atrakcją jest wejście na szczyt jednego z pylonów 89m n.p.m., a także zwiedzenie muzeum mieszczącego się w środku.

Charakterystyka obiektu:

Rozpiętość przęsła głównego

503m

Wysokość w kluczu łuku

134m n.p.m.

Szerokość pomostu

48.8m

Światło mostu

49m

Długość całkowita obiektu

1149m

Liczba łączników

6mln nitów

Ciężar stalowego łuku

39.000ton

Przyrost termiczny pomostu

max. 42cm

Przyrost termiczny łuku

max. 18cm

Liczba segmentów łuku

28 po 18.28m

Liczba pasów ruchu

8drog, 2kol.

^góra^   <wstecz<   <home>

opracował: Grzegorz Domarski, zdjęcia: strony www