Most Skarnsund

 

  Most Skarnsund znajduje się niedaleko koła podbiegunowego na północnym wybrzeżu w Norwegii. Obszar ten charakteryzuje się surowym, morskim środowiskiem, silnymi powiewami wiatru
i dużymi zmianami temperatury.

  Most ten jest jednym z najdłuższych na świecie mostów podwieszonych. Ma 1010 m długości. Trzy podwieszone przęsła mostu są utrzymywane przez 208 kabli, o średnicy od 52 do 85 mm Centralne przęsło ma 530 m rozpiętości, co w połączeniu z faktem, że most ma tylko dwa pasy ruchu sprawia, że jest bardzo smukły. Dwa pylony w kształcie litery A wznoszą się 152 m ponad poziom morza. Przekrój poprzeczny pomostu to skrzynka betonowa o szerokości 13 m i wysokości 2,12 m . Wysokość skrajni żeglownej wynosi 45 m .

  Koszt budowy mostu wyniósł 219 mln koron norweskich, z czego 30 % miało się zwrócić przez wprowadzenie opłat za przejazd. Liczono, że koszty zwrócą się do 2007 roku, po tej dacie bramki płatnicze miały zostać usunięte.

Do budowy mostu zużyto 19600 m3 betonu, 33 km kabli o łącznej wadze 1030 t. Most jest zaprojektowany na wiatr o prędkości 48,5 m/s (sztorm stulecia) i wstrząsy sejsmiczne.

Przez dwa lata od zakończenia budowy most był nieustannie monitorowany.

Program nadzorował czynniki takie jak:

  • prędkość i kierunek wiatru w środku rozpiętości głównego przęsła i na szczytach pylonów

  • temperaturę powietrza osiowe wytężenie u podstaw pylonów oraz w innych sekcjach mostu

  • dynamiczne przemieszczenia pylonów i pomostu

  • podatność pylonów

  • liniowe przyspieszenia pylonów i pomostu

Uzyskane w ten sposób informacje zostały wykorzystane do weryfikacji projektu oraz poszerzyły doświadczenia projektowe w zakresie tego typu konstrukcji.

 

 

 

Źródła:

www.en.wikipedia.org

www.flickr.mud.yahoo.com

www.noptel.fi

 

 

<<wstecz<<

opracowanie: Rafał Basiaga & Grzegorz Domarski

^^strona główna^^